Drie tips om te dealen met veranderende wensen van de opdrachtgever

20 november 2020

beeld_blog_KYC

Als projectmanager ben je gewend om veranderingen te begeleiden tot een succes. Maar ook binnen één project kunnen er veranderingen optreden. Veranderingen in de wensen, de planning of de uitvoering bijvoorbeeld. Ook een project dat volgens planning verloopt, kent veranderingen. Veranderingen in fase en daarmee de behoefte aan sturing of begeleiding. Ik geef je graag drie tips om met verwachte of onverwachte veranderingen om te gaan.

Leestijd: 3 minuten – Auteur:

Willem Huitema
Directeur

Eerst een voorbeeld uit de praktijk

Fase 1: knallen!

Een van mijn vorige opdrachten was een compliance project: Know Your Customer (KYC). Er was een strakke deadline om een team van Customer Due Dilligence (CDD) up en running te hebben. Er was een idee, maar nog geen planning of plan van aanpak. Daarnaast was het ontwikkelteam hard bezig om het systeem inclusief klantproces af te krijgen. Na veel bloed, zweet en tranen lukte het in samenwerking om de deadline te halen. In dit deel lag echt mijn kracht: resultaten behalen.

Fase 2: monitoren

Na een maand kinderziektes bestrijden, kwamen we in een rustiger vaarwater. Door de strakke, door de toezichthouder opgedragen deadlines, was het belangrijk om de voortgang van de verwerking in de gaten te houden. De opdrachtgever vroeg mij om hiervoor drie maanden langer te blijven. Vanwege het repeterende karakter van de werkzaamheden leek hier voor mij weinig uitdaging in te zitten. Ik besprak mijn twijfels met de opdrachtgever en toen bleek dat zijn behoefte voornamelijk zat in het verkrijgen van inzicht in de voortgang en het meten van de prestaties.

Fase 3: bijsturen

Mijn scope veranderde in het uitwerken en implementeren van dashboards. Dit gaf inzicht waardoor de opdrachtgever beter kon sturen. En dat bleek achteraf ook nodig. Gelukkig was er nog voldoende tijd en kon het team worden opgeschaald. Voor mij was het fijn dat ik bezig kon zijn met het realiseren van veranderingen en de opdrachtgever voldeed aan de gestelde deadlines. Missie geslaagd!

“Na veel bloed, zweet en tranen lukte het in samenwerking om de deadline te halen. In dit deel lag echt mijn kracht: resultaten behalen.”

Mijn drie tips:

  1. Blijf bij jezelf en kijk naar je eigen krachten. Zorg ervoor dat je weet wat je sterke en minder sterke eigenschappen zijn. Door dit te weten, kun je ook beter invulling geven aan de opdracht en dit afstemmen met de opdrachtgever.
  2. Blijf vragen. Vaak voelt het als een zwakte om dingen te vragen, maar dit helpt enorm om te begrijpen waar de behoefte van de opdrachtgever echt zit. Men doet vaak aannames, maar door te vragen kun je ontzorgen.
  3. Deel je eigen inzichten met de opdrachtgever en kom samen tot een opdracht. Soms overziet een opdrachtgever niet het hele speelveld en is het goed om dit met hem/haar te delen.

Wilt u meer weten over Willem?

Bekijk dan zijn profiel. Voor een vrijblijvende kennismaking met Stefen of zijn collega’s, kunt u contact met ons opnemen.

Great change. Magniv careers.